top of page
Zoeken

BEGRAVEN IN ARNHEM

  • Foto van schrijver: Rob Slepička
    Rob Slepička
  • 7 jun
  • 1 minuten om te lezen

Tot 1873 werd men begraven in of naast de kerk. De rijken kochten een plek in de kerk met grafsteen (de rijke stinkerds). Alle anderen ten zuiden of ten noorden van de Eusebiuskerk. Toen de begraafplaats vol was, week met uit naar buiten de stadsmuren. Dat leidde tot een oproer, omdat dat de plek was waar misdadigers werden begraven. Na een hoop gedoe werd toch een begraafplaats ingericht. Het heeft lang geduurd voordat geaccepteerd werd dat begraven in de kerk ongezond was. Het stonk vreselijk en was een bron van epidemieën.

Op het oude bastion “Vliegerenberg” was in 1825 al een begraafplaats aangelegd. Dat was de Coehoornbegraafplaats. Omdat deze snel vol raakte werd in 1862 een begraafplaats geopend aan de Hommelseweg. “Onder de Linden” was de naam met aparte delen voor Protestanten, Rooms-Katholieken en Joden. Toch werd al snel verder gezocht naar ruimte voor een grotere begraafplaats. Dat werd “Moscowa” nabij de Galgenberg (1876). Een oude Joodse begraafplaats tref je nog iets westelijk van het Museum. Ook is er een piepklein begraafplaatsje bij de Brugstraat geweest.

Bij het betonstorten voor de tunnel-inrit van het nieuwe Arnhem Centraal verdween er op een dag véél meer beton dan de aannemer verwacht had. Volgens mij is dat in een oud grafgewelf van de Coehoornbegraafplaats verdwenen.



 
 
 

Recente blogposts

Alles weergeven

Opmerkingen


bottom of page