OPGRAVEN
- Rob Slepička

- 7 jun
- 1 minuten om te lezen
In 2017 waren archeologen en vrijwilligers een paar maanden bezig met opgraven aan de noordkant van de Eusebiuskerk. Als ik het goed heb zijn er een kleine 1200 skeletten opgegraven. Daar was tot 1783 de begraafplaats. En nu moesten ze hun rustplaats opgeven voor de komst van de Jansbeek. Deze was in de ME al door een gemetselde goot de stad door geleid. Via de Beekstraat oostelijk van de Eusebius, onder de Oude Markt door, voorlangs de Sabelspoort en parallel aan wat nu de Weerdjesstraat is om te eindigen in de Roermondsgracht. Nu stroomt de beek noordelijk langs de Eusebius en gaat via de Nieuwstraat naar de Rijn.
Een boeiend gezicht hoe met een plantenspuit, schepjes en een kwastje vroegere Arnhemmers tevoorschijn kwamen. Vaak met gave gebitten, maar ook met zichtbare sporen van ziektes, zoals Rachitis.
Ook enkele knekelputten zijn blootgelegd. De botten zijn voor een deel onderzocht en weer netjes herbegraven op het pleintje voor de toren.
Daar, waar we nu onbekommerd op het terras zitten van Dudok of Arnhems Meisje, bevond zich de smalle “Knekelsteeg”. (De Broerenstraat is van na WO2). Op de hoek van het Dudokterras stond het “Knekelhuisje”. De begraafplaatsen aan weerszijden van de kerk waren omgeven door lage muurtjes (kaartje).
Zowel de Jansbeek als de huidige bedding van de Rijn zijn mensenwerk!


Opmerkingen